Prijsverhogingen

De laatste jaren zijn de prijzen van de schaalmodellen aan het stijgen. Was eerst de oorzaak de stijgende prijzen van metaalkosten, tegenwoordig zijn het de stijgende loonkosten in China. Een combinatie van te veel werk en te weinig (lager opgeleide) arbeidskrachten in de fabrieken zorgt ervoor dat de lonen stijgen.

Onlangs zijn de prijzen van Minichamps modellen flink omhoog gegaan. Alleen de Formule 1 modellen zijn nog (voorlopig) bespaard gebleven van verhogingen. Het meest omhoog gegaan zijn de kleine helmen, grotere helmen en de motorfietsen. Aangezien hier voornamelijk wordt geproduceerd in de catagorie Valentino Rossi zijn er hier en daar ook geruchten te bespeuren dat de kosten van de Rossi licentie omhoog gegaan zijn.

Hotwheels en Elite hebben de verhogingen weten te beperken tot minimale stijging, AutoArt is de laatste jaren enorm gestegen en CMC is nu ook omhoog gegaan. Het beste voorbeeld daarvan is de 1/18 Ferrari transporter die al een tijd op de website van CMC staat aangekondigd voor euro 498,00 en nu is gestegen naar maar liefst euro 591,00

Het moet niet veel verder stijgen want anders wordt het straks makkelijker, sneller en goedkoper om weer in Europa te gaan produceren.

Op een engels forum waarbij moord en brand wordt geroepen door de gestegen prijzen, krijgen de winkeliers en webshop houders de schuld. Inderdaad zijn in Engeland de prijzen meer gestegen maar heeft ook tegelijkertijd te maken dat het BTW crisistarief niet meer geldig is en extra transportkosten van vaste land naar dat eiland. Maar hoe zit het nou met de prijzen? Mag een winkel die zelf bepalen?

Er wordt een adviesprijs afgegeven maar in principe mag een winkel zelf de verkoopprijzen bepalen. En uiteraard zal deze niet te veel afwijken want dat is eigen winst van de winkel. Athans, winst.....het gedeelte waar de loonkosten, huur, energie en alle overige rekeningen van worden betaald. Maar in de lijn is het zo dat als een model op de Minichamps website een adviesverkoopprijs heeft van euro 92,45 dan wordt daar door ons euro 89,95 van gemaakt. Tuurlijk kun je zo laag gaan als je wilt maar om eind van de maand de rekeningen te kunnen betalen heb je het gewoon nodig. En dat zijn eigenlijk best veel rekeningen.

Een pinapparaat met het onderhoud is ook niet gratis, een kvk inschrijving, een airco onderhoudscontract, vitrines, een website laten bouwen en onderhouden, transportkosten om de spullen naar je winkel te krijgen, voorraadkosten, energie, huur, salaris, rente, afschrijvingen, drukwerk, promotie, reclame en nog veel meer. Al die kosten moeten allemaal betaald worden uit de verkoopprijs minus de BTW en minus de inkoopprijs. Dan blijkt inderdaad dat je met 2 euro winst per model het niet gaat redden, dus heb je toch echt gewoon die adviesverkoopprijzen nodig. Iedereen begrijpt natuurlijk als een adviesprijs van Minichamps 47,50 zou zijn, een winkel dit niet kan aanbieden voor 25,00. Als die marges zo goed zouden zijn dan zouden er echt wel veel meer winkels bestaan. Helaas verdwijnen de laatste jaren alleen maar modelwinkels.

Hotwheels Elite modellen
De laatste tijd komen er van het merk Hotwheels Elite weer een hoop Ferrari modellen uit. Ondanks dat Hotwheels en Elite bij een hoop mensen nog het imago oproepen van speelgoed fabrikant, Barbie producent en mindere kwaliteit oproept, is dit zeker niet meer het geval en zijn de modellen minstens zo gedetailleerd geworden als Minichamps, zo niet nog beter.
Op de huidige generatie Ferrari F1 modellen in de schaal 1/43 valt al niets op aan te merken maar het beste voorbeeld van betere detailering en afwerking zijn de onlangs uitgekomen modellen van de Ferrari 599 XX en de Ferrari 599 GTO in de schaal 1/18. Zie hierboven een foto van het interieur van de 599 GTO en hieronder een foto van de Ferrari 599 XX.
Beide modellen en alle andere modellen van Elite Models in de schaal 1/18 zijn hier te bestellen.

Prijsverhogingen Prijsverhogingen Reviewed by GPworld on februari 09, 2011 Rating: 5
Mogelijk gemaakt door Blogger.