Max Verstappen

Al een tijdje accepteren we pre-orders voor Max Verstappen modellen. Er gaan (tot nu toe aangekondigd) drie uitvoeringen komen. De kleine versies van Spark en Minichamps en een grote 1/18 versie van Minichamps. 

Nu merk je dat door Max , nieuwe fans een model willen hebben maar ook oude Jos fans die ook de Max uitvoering bij hun collectie willen voegen. Vooral de laatste groep die al pak'em beet 10 jaar geen model meer hebben gekocht maken vooral op social media gebruik van de gelegenheid om te klagen over de prijzen en dat de eerste Jos modellen aangeschaft werden voor 25 gulden.

Dat van 25 gulden heb ik zelf nooit meegemaakt in een normale winkel. Een niet zo mooi Onyx model, die waren 25 gulden. Een beetje Minichamps was aan het begin ook al 35 tot 40 gulden. Ten eerste waren deze modellen kwalitatief lang niet de modellen zoals ze nu zijn. De decals die loslieten, scheurden en verkleurden. De coureur die leek alsof hij niet uitgeslapen was en in zijn pyjama reed. Daarnaast was de algemene detaillering veel minder.

Techniek gaat door, modellen werden verbeterd. Kost geld. Ik kan me ook nog een prijsverhoging herinneren van Minichamps met als reden dat de modellen veel te complex werden. Steeds meer kleine vleugeltjes, vormen en flapjes. Ook dat wordt doorberekend.

Al die jaren moet er gewoon betaald worden voor de rechten om modellen uit te mogen brengen. Ook horen we de laatste jaren dat de bedragen die teams tegenwoordig vragen steeds hoger worden. Makkelijk als je als McLaren zijnde de prijs mag bepalen onder het motto: graag of niet. Deze rechten worden wel door belast door Minichamps in de modellen.

Ondertussen is de oplage gigantisch gedaald. Dit heeft een hoop redenen....mensen verzamelen minder, Formule 1 minder populair, achter decoder, misschien ook verzadiging van modellenmarkt geweest. Kortom, was een model halverwege de jaren 90 nog gelimiteerd op 15000 stuks, tegenwoordig gaat het om oplagen van 500 of 1000 stuks. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om in te zien dat een lagere oplage dus duurdere modellen oplevert.

Tel daarbij op dat in de loop der jaren steeds de Chinese salarissen, de verscheping, invoerrechten, BTW (was 1993 niet 17% ?), materiaalkosten omhoog gegaan zijn....dan kun je in ieder geval verwachten dat een model niet meer voor 25 gulden in de handel ligt.

Waar we nu de laatste 6 maanden mee te maken hebben is dat de euro ontzettend slecht staat, waarbij er al wordt gesproken over een verschil van 25-30% ten opzichten van een tijd terug. Gaat Minichamps die wisselkoers verliezen zelf op zich nemen? Denk het niet.....

Tegenwoordig zijn de de modellen zo mooi gefabriceerd, alsof je een handbouw model van BBR hebt. Daar is de prijs dan ook naar. Met name de Resin modellen die in ontzettend lage oplagen worden geproduceerd zijn heel erg strak. 

Kortom, klagen over de prijzen helpt niet. We kunnen beter blij zijn dat modellen uberhaupt nog steeds verkrijgbaar zijn, alhoewel in kleine oplagen en op maar een paar plekken in Nederland verkrijgbaar en moet je er snel bij zijn voordat het uitverkocht is. 

Op social media kom je ook "kenners" tegen die beweren dat zo een model voor een 2 euro in China wordt gemaakt. Iedereen snapt dat de winkelprijs niet de productieprijs is....maar heeft zo een persoon wel eens nagedacht over de prijs van modellen en ontleed? Waaruit bestaat de prijs:
-materiaalkosten, loonkosten, winstmarge fabriek, winstmarge Minichamps, BTW, inklaring, transport vanuit China, transport vanuit Duitsland, winstmarge importeur, transport binnen Nederland, kosten van de rechten, dollar-koers verliezen en in Duitsland bij Minichamps staat ook een kantoor met een hoop mensen. Maar ook niet te vergeten: winstmarge winkel. 

Terugkomend op Max, in de 11 jaar dat GPworld bestaat hebben we nog nooit voor één coureur zoveel inschrijvingen ontvangen. Deze aantallen hebben Senna, Schumacher of Rossi nooit gehaald. Daar zijn we heel blij mee. 

Van de aantallen die wij hebben besteld (gegokt) begin dit jaar, zitten we nu qua inschrijvingen ongeveer op de helft. 

Wil je Max Verstappen niet missen: Klik hier om te pre-orderen

 
Max Verstappen Max Verstappen Reviewed by GPworld on augustus 13, 2015 Rating: 5
Mogelijk gemaakt door Blogger.