Spark Models - Made in China


Op de website fortylaps.com is een leuk bericht verschenen over Spark Models. Link naar het orginele bericht in het Frans met hieronder de google-translate vertaling. Credits: Luigi Reni.

SPARK-modellen

Franse miniaturen

"Made in China"


Elk jaar, in november, houden Hugues RIPERT en het Spark Models-team hun kleine gereserveerde stand bij de ingang van de paddock van de Macau Grand Prix. In werkelijkheid speelt het Franse merk schaalmodellen daar ook thuis, omdat het is gevestigd in deze speciale administratieve regio van China, als de belangrijkste en eerste fabriek die niet ver van Zhuhai ligt, de stad grenzend aan de ex - Portugese kolonie. Des te meer reden om het te bezoeken.
Geboren in Aix-en-Provence, raakte Hugues Ripert bekend met schaalmodellen uit zijn jeugd. Vooral omdat ' mijn ouders een klein modelbouwbedrijf runden, genaamd Record. Ik ben opgegroeid in de miniatuurwereld. Mijn ouders stopten met werken toen ik 15 jaar oud was ', legt hij uit. “ Op 20-jarige leeftijd liep ik stage in Portugal bij Vitesse, het modelbouwmodel van Bernard Pérès, die zich daar had gevestigd. Aan het einde van deze stage, in 1994, kreeg ik een baan in China aangeboden om de productie op te volgen. Een inwoner van Aix, ik heb er nooit aan gedacht om te vertrekken, omdat ik erg gehecht ben aan het land “. Sindsdien keer ik regelmatig terug naar Frankrijk, voor periodes van een week tot twee maanden". Hughes Ripert en zijn vrouw uit Hong Kong, Shirley, hebben twee zonen, Alister en Nicolas.

Na Vitesse, inmiddels verdwenen merk, werkte Hugues Ripert voor de merken Quartzo en Ixo, waarvoor hij verantwoordelijk was voor onderzoek en ontwikkeling van de modellen. In 1998, terwijl hij nog voor Ixo werkte, startte hij Mininax, zijn eigen bedrijf. Aanvankelijk was het toegewijd aan het produceren van miniaturen van 24 uur van Le Mans-auto's namens het merk Spark, niet in de top van de hiërarchie, maar waar grote fabrikanten zoals Minichamps en Ixo zich niet mee bezighielden. De naam Spark kwam op een avond bij me op zoek naar iets kort en dynamischs dat iets te maken had met autosport ", herinnert Hughes zich.
We zijn begonnen met een kleine werkplaats van modelbouwers van tien mensen op Zhuhai, omdat de constructie van Spark heel anders was dan wat er destijds werd gedaan. Vervolgens begonnen we heel snel een kleine productie-eenheid om ons te kunnen vervaardigen Daarna ging het relatief snel om alle transacties te integreren die van invloed zijn op de ontwikkeling en productie van miniaturen. Vandaag is het onze kracht om alles geïntegreerd te hebben. Productie van A tot Z, inclusief alle ontwikkeling , matrijzen, onderzoek, bestandsverwerking, scanners, bedrukking van onze eigen emblemen.Natuurlijk kopen we grondstoffen en kleine voorraden, maar op het niveau van "processen" hebben we alles geïntegreerd. een groot voordeel.“Van de eerste gietstukken van carrosserie van hars, is Spark dus overgestapt op zijn eigen Zamak-spuitgietmatrijzen.
“We hebben drie productie-eenheden en er zijn in totaal 1.200 mensen. Hier in Sanxiang (bij Zhuhai) is het de belangrijkste eenheid die 700 mensen in dienst heeft en waarvan Cecilia Kau de directeur is, en waar we alle ontwikkeling doen. We hebben een andere productie-eenheid aan de andere kant van het dorp, die verschillende reeksen en grotere hoeveelheden produceert en 250 mensen in dienst heeft, en nog een eenheid 800 km verderop, in Hunan, die niet alleen productie met 250 mensen.
In Frankrijk hebben we een omroeporganisatie in Meyrargues (Bouches-du-Rhône) genaamd Mix Diffusion, die Zuid-Europa bedient. We hebben twee andere distributiekantoren opgezet in Duitsland en voor Japan. Dit vertegenwoordigt 80% van het traditionele netwerk. Naast de drie kantoren in Europa hebben we nog twee andere in Hong Kong en Macao.
Naast ons merk Spark produceren wij voor andere merken, maar ook voor veel autofabrikanten. Het belangrijkste is de Volkswagen-groep, we werken veel voor Porsche, Audi en VW. Wij zijn officiële leveranciers, vooral voor wedstrijdauto's.
Qua formaten zijn we erg flexibel. Dit gaat van 1 / 87e tot 1 / 8e, ook al blijft de schaal van 1 / 43e de belangrijkste. Ook qua maatvoering, aantallen en prijsklassen zijn wij flexibel. Vandaag kunnen we bijna aan alle verzoeken voldoen. Ons assortiment is zeer breed, van motoren tot Formule 1, oude auto's, rally- en straatauto's. We raken bijna alle onderwerpen. De specialiteit is het maken van auto's, maar van tijd tot tijd zijn er verzoeken om een ​​helm, een motor, een boot of een vliegtuig te maken. Dit blijft zeer marginaal, omdat 99% van de projecten auto's blijven ”.
Spark zit midden in expansie. We zijn continu geëvolueerd. We zijn goed uitgerust, maar om ons voor te bereiden op de toekomst, ontwikkelen we nog een productie-eenheid, maar deze bevindt zich niet in Azië.

We werken ook al meer dan 5 jaar met de pers. We bieden thumbnails aan voor grote persgroepen zoals De Agostini, Altaya en Planeta. Perscollecties zijn belangrijk omdat ze in tv-advertenties of perscampagnes gaan en zeer grote volumes maken.
En onlangs lanceerden we onze eigen collectie onder het merk Spark. Onze eerste is een verzameling F1-pilotenhelmen. Het werd in oktober 2017 in Argentinië gelanceerd. Er is nog veel te doen op dit gebied "...
Spark Models - Made in China Spark Models - Made in China Reviewed by GPworld on mei 11, 2020 Rating: 5
Mogelijk gemaakt door Blogger.